Friday, July 30, 2010

Elemen Logam ( The Metal Element )

*Menurut fahaman Feng-Shui
Tenaga tidak diciptakan atau dihancurkan, melainkan terus berubah dari fasa ke fasa. Lima Teori Elemen menjelaskan bagaimana Chi (Qi) kitaran di alam, dan bagaimana tenaga yang sama mengalir melalui lima elemen adalah alasan bahawa segala sesuatu di sekitar kita yang berhubung dan mempunyai potensi untuk mempengaruhi kesejahteraan kita.

Selama bertahun-tahun, Feng Shui telah muncul sebagai senibina meliputi kajian multi-disiplin, perancangan bandar, geografi, astrologi Cina, keelektromagnetan, desain lansekap, dan psikologi persekitaran. Sains hari ini, memberikan asas yang kuat untuk masa prinsip-prinsip Feng Shui diuji. Walaupun sebahagian besar daripada prinsip-prinsip Feng Shui banyak untuk menawarkan dalam hal mendapatkan kembali keseimbangan, tafsiran atau penyelesaian yang ditawarkan tidak selalu benar.

Lima unsur, seperti yang diakui oleh China, memainkan peranan penting dalam Feng Shui yang baik, seperti Yin dan Yang dan Chi lakukan. Kita ingin memastikan bahawa apa pun yang mengelilingi diri kita dengan tenaga yang seimbang. Prinsip yang sama diterapkan sementara didekorasi dengan simbol unsur.

Logam Sebagai Simbol Kekayaan Dan Perlindungan
Logam berkaitan dengan kekayaan dan perlindungan. Pikirkan semua senjata yang diperbuat daripada logam. Logam cures sering digunakan untuk mengusir pengaruh jahat. Beberapa pengamal menggunakan logam dalam hubungannya dengan pelindung lain, seperti dewa dan gambar binatang, atau orang-makhluk mitos.


Dalam istilah Feng Shui, logam adalah simbol dari organisasi dan memegang bentuk dengan baik. Walaupun emas adalah logam premium, ada pelbagai jenis logam boleh kita gunakan.Pewter dianggap oleh banyak orang kedua hanya untuk emas. Beberapa logam yang boleh digunakan untuk Feng Shui adalah:
>Stainless steel
> Aluminum
> Brass
> Sterling silver
> Silver plate
> Iron
> White metal

Ketika kita memasukan logam di dalam dekorasi kita, kita harus berhati-hati dengan sudut hujung yang tajam.Seperti yang anda mungkin sudah tahu dari kajian Feng Shui, sudut tajam dalam bilik harus dielakkan. Kita perlu mencari tepi bulat pada tambahan logam kita.
Selain potensi masalah sudut tajam, dengan menggunakan logam sebagai tambahan Feng Shui memerlukan banyak penjagaan kerana dapat memiliki dua kesan positif dan negatif. Sebagai contoh, sebuah pedang logam boleh berfungsi sebagai perlindungan tetapi jika ditempatkan sembarangan disekitar anak-anak itu, itu akan membahayakan. Emas dan Perak dapat menunjukkan kekayaan besar dan menarik admirers tetapi mereka juga boleh menarik pencuri dan perompak.

Satu hal yang baik mengenai penggunaan elemen ini adalah untuk peningkatan kemungkinan inovasi dari kreatif dan cerdas digunakan. Jika anda ingin menambah logam ke sebuah bilik, ada pelbagai cara dan pelbagai item yang menghasilkan wajah moden yang menarik atau paparan abstrak.

Logam dikaitkan dengan wang dan mungkin bentuk yang paling sering digunakan elemen dalaman adalah syiling China. Ini syiling berbentuk bulat dengan dipotong persegi di tengah. Hal ini membuat beberapa mudah untuk mengikat bersama-sama dengan pita merah atau benang.Orang sering menempatkan kumpulan tiga syiling yang berhubung dalam laci kas, buku janji, atau dengan nota perniagaan mereka. Mereka dianggap sangat menguntungkan untuk menarik kekayaan.

Logam bunyi genta lonceng angin membantu kami di lebih daripada satu cara. Ya, mereka mempunyai unsur, namun suara muzik yang mereka buat menghibur kita dan membuat lingkungan kita lebih menyenangkan. Anda boleh menggantung mereka di luar di serambi atau teres, atau di dekat jendela yang anda sering terbuka untuk membiarkan di udara.

Berbagai elemen semua berinteraksi bersama-sama dan mempunyai hierarki. Keserasian dengan masing-masing unsur lain ditentukan oleh kitaran mereka, yang dapat berupa memusnah atau konstruktif. Logam boleh membahayakan bumi; berfikir tentang menggali tanah dengan sekop misalnya. Namun Ingat, bahawa segala sesuatu berkaitan dengan Feng Shui berkaitan dengan keseimbangan dan harmoni. Sebagai contoh, jika anda mempunyai bilik yang menderita daripada tenaga kayu terlalu banyak atau pengaruh, kemudian meletakkan logam di tempat-tempat strategik akan membantu nada bawah kayu.
Jangan membuat kesalahan dengan berfikir dari satu elemen sebagai lebih baik dari yang lain.Unsur yang tidak buruk dan tidak baik dalam diri mereka. Seperti konsep yin dan yang, Chi, dan bahagian-bahagian berkaitan lain dari Feng Shui, interaksi mereka mencipta atmosfera positif atau negatif atau perasaan.

Setiap elemen hadir di alam semesta dan di tubuh kita.

Elemen Logam berwarna putih dan semua warna logam: emas, perak, krom, kuningan, dan gangsa. Berarahkan barat dan Barat Daya, dan organ dalaman adalah paru-paru, kulit, dan rambut. Masa lalu, masa depan dan estetika adalah nilai-nilai yang berkaitan dengan logam. Hal-hal sepertimana di atas adalah hanya seberapa bahagian dari aspek fizikal Feng Shui. Selama bertahun-tahun begitu banyak yang telah ditambah ke Feng Shui yang mana menjadi sukar bagi orang untuk memisahkan 'sekam dari gandum'.

Mencapai keseimbangan adalah prinsip yang berlaku untuk semua cabang, sekolah pemikiran (school of though), dan amalan-amalan Feng Shui. Tidak ada keseimbangan yang lebih baik daripada keseimbangan dalaman anda boleh dicapai melalui latihan Feng Spiritual Shui, amalan yang melibatkan mencapai keselarasan universal dan kepuasan spiritual. Anda harus percaya di dalamnya untuk pengalaman 'magic' itu pada anda. Buka minda dan hati anda dan menjangkau jauh!

Untuk lebih lanjut mengenai ilmu feng-shui, bole ke sini, dan sini juga. Next post mungkin saya akan bercerita pasal elemen logam menurut ilmu metafizik, tapi kena refer ngan sifu dulu.

1 comment: