Wednesday, October 27, 2010

CPC - Certificate Of Practical Completion

CPC ( Certifate of Practical Completion ) atau sijil siap bina(tatau aper exactly dlm bm). Siap sesebuah projek bangunan adalah titik besar dalam kontrak bangunan. Senang criter kontraktor handover full completed projek.
Walaubagaimana pun, kebanyakan kontrak bangunan cuma perlukan kontraktor achieve practical completion (PC). Reason nya sebab tak praktical atau inconvenient untuk delay handover disebabkan perkara kecil/kecacatan kecil (minor defect). macam dinding ader calar skit, ader 2 3 titik cat tumpah kt tiles.(.lebih kurang laa).

Kalau refer kepada PAM Form of Contract 2006, Clause 15.1: ' When the Architect is of the opinion that the works are practically completed,meaning that the Contractor has performed and completed all the necessasry Works specified in the Contract and the patent defects existing in such Works are "de minimis", the Architect shall forthwith issue a Certificate of Practical Completion.'
Senang ceriter, bila dlm opinion architect atau SO(Superitendant Officer), yang kerja telah siap sepertimana mengikut contract, maka boleh lah issue certificate. Maksud siap nih makner nyer bukan siap yang betul2 siap. Klu nak perfect siap baru nk issue certificate, mati la kontraktor kener LAD. Xder kerja yang perfect siap. Janji kontraktor dah siapkan kerja2 sepertimana yang terkandung dalam kontrak, dan consultant dah buat inspection, dan tiada masalah, so bole laa issue. sebab tu dalam form of contract dia kata 'in the opinion'.

Apabila bangunan dah siap, kontraktor akan bagi surat kat arkitek, mengatakan, kerja2 telah siap sepertimana mengikut kontrak. So, dalam masa 14hari selalu nya atau kurang dari 21hari, arkitek akan arrange untuk adakan site meeting dan CPC Inspection, yang mana sumer consultant, main kon, sub-con dan klient akan hadir. Untuk arkitek issue cpc, surat2 sokongan daripada lain2 consultant diperlukan,mengatakan tiada halangan untuk menyokong cpc. Selalunya akan ada defects, yang maner arkitek tiada halangan untuk keluarkan cpc dengan syarat kontraktor kena make good outstanding defects works dalam masa 21hari selepas dari tarikh cpc. Kontraktor juga kena submit kat klient sumer2 as-built dwg, manual operation, warranty sebelum bole dapat cpc.

Apabila CPC telah dikeluarkan, ada efek besar ke atas rights,obligation and remedies kepada contracting parties. CPC x bole nak issue senang2 jer camtu sebab akan melibatkan transfer liability ke atas kontraktor, client dan arkitek/contract administrator.

Perkara-perkara ini terjadi bila practical completion (PC):
- tiada liability untuk bayar LAD ( Liquidated & Ascertained Damages)
- site diambil alih oleh owner/klient dan risiko untuk sekuriti, kecacatan,kerosakan dan third party liability jatuh ke atas owner/klient
- DLP (Defect Liability Period) bermula
- Bayaran keatas kontraktor ( half dari retention fund)
- sebarang legal action dan arbitration boleh dibuat jika ada issue
- tiada sebarang instruction untuk VO(variation Order) boleh dikeluarkan
- owner/klient ada hak ke atas nama nya untuk bawak kes ke mahkamah
- tempoh adjusted contract sum bermula
- tempoh untuk penilaian akhir EOT bermula
- protection di bawah main contractor's all-risk tamat.

Cukup lah untuk kali ni pasal cpc. Oh, satu lagi, bukan arkitek jer yang boleh issue cpc, seperti di atas saya ada mention SO. selalu nyer project government laaa ada SO atau P.O dll. contoh macam JKR.
Salam jumpa lagi.

7 comments:

  1. thanks a lot..i have cpc inspection today with the jkr.....

    ReplyDelete
  2. hehe. simple explanation. tp paham.. thanks

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum... nk nya dlm cpc apa aktviti yang dijalankan

    ReplyDelete
    Replies
    1. aktiviti.. inspection ke atas project, sepertimana mengikut kontrak.

      Delete
  4. nk tya klu after cpc adjusted contract baru bermula means sebelum tu payment kepada kontraktor tak boleh base on current contract(original contract + v.o) la? and kene base kepada original contract klu nak kira retention sum?

    ReplyDelete
  5. Thank you for sharing such valuable topic with us , really it is very interesting.
    Medical billing and coding training

    ReplyDelete